Vamos mi Sevilla | část druhá
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/86/Sevilla_cf_200px.png
Obranná fáze
Sevilla hraje, jak
již bylo zmíněno v prvním článku, 5-3-2. (Pokud hraje Roque Mesa, tak se
posunuje Éver Banega výše). Toto rozestavení je však velice
variabilní a v průběhu zápasu se může libovolně měnit, při bránění nejčastěji
na 4-4-2, kdy křídelní obránce vystoupí proti hráči s míčem, obranná řada
se změní na čtyřčlennou a vystoupivší hráč je v záložní linii. Při zisku
míče Sevilla vyráží do rychlých protiútoků, kdy křídelní obránci okamžitě
startují do útoku. Při bránění také velice pomáhají útočníci svým napadáním.
Hráči za sebe vzájemně zaskakují a může se stát, že se útočník ocitne ve středu
zálohy, záložník v útoku, či záložník na kraji obrany apod. Jelikož na
křídlech je na každé straně pouze jeden hráč (při rozestavení 5-3-2), tak důležitou
roli hrají při bránění LCM a RCM – nejčastěji Franco Vázquez a Pablo Sarabia, kteří
vypomáhají křídelním obráncům a zachytávají náběhy, když křídelní obránce vystupuje.
Občas dochází k chybám obrany kvůli nedostatečné sehranosti a komunikaci,
neboť Guilherme Arana přišel v lednu letošního roku a Sergi Gómez teprve v létě. Stejně tak je v bráně nová posila, Tomáš Vaclík, který zatím předvádí fantastické výkony a má velký podíl na úspěšném začátku sezóny. Velmi důležitou roli ve středu obrany plní Simon Kjaer, který vyhrává množství
soubojů a organizuje celou obrannou fázi. Trenér Pablo Machín vede Sevillu od léta
tohoto roku a celá Sevilla se tak rozestavení stále teprve učí, protože v minulé
sezóně hrávali v rozestavení se 4 obránci.
Nyní si vše ukážeme
na názorných ukázkách.
1) Špatná
komunikace
Záběr pochází z utkání
s Barcelonou, obě situace od sebe dělí pouhá sekunda. Na vrchním obrázku
si můžete povšimnout obranné čtveřice, kterou tvoří tři stopeři a LWB Arana, Jesús Navas se ještě nestihl vrátit z útočného postavení a je
daleko od Coutinha, Daniel Carrico se chystá vyrazit proti míči a nechává
Coutinha o samotě. Lionel Messi si naráží míč se Luisem Suárezem, od kterého
byli Kjaer i Gómez daleko a nechali ho míč narazit zpět Messimu,
jenž byl bráněn třemi hráči, i to ale bylo málo.
Na situaci o
sekundu později můžete vidět, že Messi si míč převzal a adresuje ho Coutinhovi,
který je sám, neboť Carrico vystoupil, míč nezískal a Navas Coutinha nestihl.
Další možností je, že ho nechával v ofsajdové pasti, protože vystoupil i Kjaer
a nahrávka by mířila do ofsajdu, ale na druhé straně se zapomněl Gómez a Arana,
a tak je Coutinho sám a střílí vedoucí branku.
Na této konkrétní situaci můžeme
tedy najít několik chyb – 1) pomalý návrat Navase, 2) špatná komunikace mezi
ním a Carricem o převzetí Coutinha, 3) Špatné postavení Arany a Gómeze, kteří
zrušili potenciální ofsajd. Nutno brát v potaz,
že situaci udělal z 90% Messi…
Nyní si ukážeme
naopak dobrou komunikaci a úspěšně zvládnutou ofsajdovou past.
Navas vystoupil,
aby mohl lépe napadat, Sevilla se tedy dostala do rozestavení 4-4-2. Navas svým
dobrým postavením nutí Sergia Ramose, aby nahrál do křídla, nebo nakopl míč na
Mariana Díaze na hrot. Výborným pohybem se přidává i Sarabia, který
taktéž zamezuje, aby se míč dostal k Tonimu Kroosovi, který stojí u
středového kruhu, i ke Casemirovi. Ramos se tedy rozhodne nakopnout míč na
Mariana, který je ale vystaven do ofsajdu.
Messi adresuje
přihrávku Coutinhovi, který si naběhl z levého křídla. Navas opět výš než
obranná trojice, ke které se zase přidal Arana. Carrico se rozhodl Coutinha
nebránit a místo toho jej vystavil do ofsajdu, zbylí tři obránci komunikovali
výborně a pískal se ofsajd.
2) Napadání
Sevilla napadala
vysoko rozehrávku Barcelony, při této příležitosti hrála v rozestavení 3-3-4,
kdy vzadu zůstali tři stopeři, před nimi byl Banega, na krajích křídelní
obránci a nejvýše se vysunuli dva střední záložníci a útočníci se přesunuli na
kraj vápna. Můžete si povšimnout, že na spodním obrázku jsou hráči téměř v identických
místech. Barcelona se s vysokým napadáním ale většinou vypořádala bez
obtíží a naopak využívala bránění Sevilly, která bránila tři útočníky Barcelony
stejným počtem obránců.
Výše můžeme vidět
důsledky vysokého napadání a riskantního bránění. Barcelona házela aut na pravé
straně, míč se přenesl na Albu, kterého napadal Navas, Alba směřoval přihrávku
na Luise Suáreze, Carrico vystoupil, nedostal se k ní.
Vznikla situace 3 na 2, kterou ale Barcelona nevyužila.
Sevilla také napadá
vysoko při autech soupeře, kdy je velká šance zisku míče. Při normální hře se
hráči soustředí na napadání pouze v rámci sekund po ztrátě míče, pokud
neuspějí, stahují se do bloku.
3) 4-4-2 při
bránění
Zde můžeme vidět
příklad bránění v rozestavení 4-4-2, Navas vystoupil proti Marcelovi,
který je v držení míče, André Silva brání Luku Modriće, Sarabia
Kroose, Carrico Marca Asensia a Gómez Karima Benzemu. Arana s Vázquezem
nechávají správně oba krajní hráče volné a stahují se do středu, aby nevznikla
velká mezera. V případě přesunu míče na pravou stranu by měli dostatečný
čas se k hráčům přesunout, stejně tak by se posunuli i ostatní hráči
Sevilly a naopak by nechali volnou svou pravou stranu.
Další příklad
4-4-2, obranná trojice doplněna o Aranu, tentokrát již blíže, naopak Gabriel
Mercado je daleko od Carrica, což je zapříčiněno tím, že nechce nechat prostor
Coutinhovi. V záloze doplněné o Navase je obrovská mezera mezi Banegou a
Vázquezem, Sergio Busquets tak může v klidu převzít míč, který by také
mohl dostat Ivan Rakitić. V tomto případě Barcelona nevyužila rozestup
mezi stopery.
Naopak na situaci
ze zápasu s Realem můžeme vidět, že je Carrico daleko od Kjaera, stejně
tak Banega od Sarabie, Kroos situace využívá a přihrává do mezery na
nabíhajícího Garetha Balea.
4) Přebírání hráčů
Velice důležité při
změnách rozestavení je přebírání hráčů. Při vystupování křídelních obránců
jejich hráče převezme krajní stoper, pokud je hráč ve statické pozici. V případě,
že hráč přečísluje tým ze zálohy, přebírá jej krajní střední záložník.
Příklad přebrání
hráče krajním stoperem. Navas je vysunut, aby mohl napadat případnou přihrávku
na Marcela, Asensia tak přebírá Carrico. Sevilla v tuto chvílí hrála
4-2-4, mimo záběr byl křídelní obránce Arana. Wissam Ben Yedder se Sarabiou
hlídali Kroose, Sarabia zároveň mohl napadat i přihrávku na Marcela, kterého
napadal i Navas.
Na situaci o pár
sekund později můžete vidět Navase zpět na svém místě, bránícího opět Asensia.
Sevilla je v této
chvíli v rozestavení 5-3-2. Raphael Varane směřuje přihrávku na Modriće, k tomu
se vysunuje Arana, nechává volného Benzemu, ke kterému ihned přistupuje Gómez.
Rozestavení se tak bleskově změní na 4-4-2.
Další příklad,
tentokrát zápas s Valladolidem. Místo Arany hraje na LWB Sergio Escudero,
který se vysouvá napadat hráče, na kterého míří přihrávka. Gómez bleskově
přistupuje k útočníkovi Valladolidu, který si nabíhá pro případnou další
přihrávku. Můžete si také povšimnout ruky Banegy, kterou ukazuje Gómezovi, koho
obsadit. (Dirigování hry je jenom jedna z mnoha silných stránek
argentinského záložníka, má také nejvíc odebraných míčů z celého týmu – 2,7
na zápas). Rozestavení se opět díky jedné rychlé změně mění na 4-4-2.
Na této situaci
můžete vidět druhý příklad - přebrání hráče krajním středním záložníkem, v tomto případě
jim byl Sarabia. Arana vystoupil proti Nachovi, který má míč a Sarabia pokryl
náběh Modriće. Hlouběji se zatáhl útočník Silva.
Opět stejná
situace, Arana napadal Nélsona Semeda, který měl míč, Rakitić si naběhl do
prostoru uvolněného Aranou, ale skvěle jej pokryl Vázquez. Na těch to situacích
můžete vidět, jak se systém Sevilly prolíná a jak jsou hráči schopni zaskočit a
prohodit si pozice.
Nejlépe dokumentuje
prolínavost hráčů a schopnost za sebe zaskočit tento záběr. Vázquez vysunut na
hrot, Silva se zatáhl místo něj do zálohy, Gómez na krajním obránci, Arana mimo
záběr, Banega místo Gómeze na stoperu.
5) Obranný blok
5-3-2
Na závěr jev, který
je často k vidění a je typickým pro bránění Sevilly. Sevilla vede doma
proti Valladolidu, všech 11 hráčů je za míčem, Ben Yedder napadá hráče s míčem,
míč získá a Sevilla ihned vyráží do protiútoku. Můžete také vidět Banegu
nalevo, kde hrává v případě, že je v sestavě Roque Mesa, který hrává
více centrální pozici.
V následujících
dnech se můžete těšit na analýzu útočné fáze hry Sevilly.
Komentáře
Okomentovat