Přeskočit na hlavní obsah

Zajímavé

Šílený génius

„Momenty v životě, které mě posunuly dále, měly co dočinění se selháním. Úspěch nás klame, uvolňuje. Selhání je opak. To nás formuje. To nás přivádí blíže k našim přesvědčením.“ Marcelo Bielsa Začátky http://www.ar13.cl/magazine/revisa-las-fotos-de-marcelo-bielsa-cuando-joven Marcelo Bielsa se narodil 21. 7. 1955 v argentinském městě Rosario. Jeho otec byl právník, matka učitelka, po které zdědil svoji neuvěřitelnou pracovitost. Marcelův bratr je argentinský politik, jeden čas byl dokonce ministrem zahraničních věcí, sestra je architektka. Jeho dědeček sepsal část argentinské legislativy a vlastnil prý přes 30 000 knih a traduje se,  že když byl Marcelo malý, četl jednu knihu denně. Otec byl fanouškem Rosario Central, Marcelo se stal fanouškem největšího rivala – Newell´s Old Boys.  Když bylo Marcelovi 15, rozhodl se opustit domov a nastěhovat se do klubové ubytovny Newell´s. O dva dny později byl odsud vyhozen – odmítl nechat svůj motocykl před ubytovnou.

Sevilla FC - obranná fáze


Vamos mi Sevilla | část druhá


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/86/Sevilla_cf_200px.png

Obranná fáze


Sevilla hraje, jak již bylo zmíněno v prvním článku, 5-3-2. (Pokud hraje Roque Mesa, tak se posunuje Éver Banega výše). Toto rozestavení je však velice variabilní a v průběhu zápasu se může libovolně měnit, při bránění nejčastěji na 4-4-2, kdy křídelní obránce vystoupí proti hráči s míčem, obranná řada se změní na čtyřčlennou a vystoupivší hráč je v záložní linii. Při zisku míče Sevilla vyráží do rychlých protiútoků, kdy křídelní obránci okamžitě startují do útoku. Při bránění také velice pomáhají útočníci svým napadáním. Hráči za sebe vzájemně zaskakují a může se stát, že se útočník ocitne ve středu zálohy, záložník v útoku, či záložník na kraji obrany apod. Jelikož na křídlech je na každé straně pouze jeden hráč (při rozestavení 5-3-2), tak důležitou roli hrají při bránění LCM a RCM – nejčastěji Franco Vázquez a Pablo Sarabia, kteří vypomáhají křídelním obráncům a zachytávají náběhy, když křídelní obránce vystupuje. Občas dochází k chybám obrany kvůli nedostatečné sehranosti a komunikaci, neboť Guilherme Arana přišel v lednu letošního roku a Sergi Gómez teprve v létě. Stejně tak je v bráně nová posila, Tomáš Vaclík, který zatím předvádí fantastické výkony a má velký podíl na úspěšném začátku sezóny. Velmi důležitou roli ve středu obrany plní Simon Kjaer, který vyhrává množství soubojů a organizuje celou obrannou fázi. Trenér Pablo Machín vede Sevillu od léta tohoto roku a celá Sevilla se tak rozestavení stále teprve učí, protože v minulé sezóně hrávali v rozestavení se 4 obránci.
Nyní si vše ukážeme na názorných ukázkách.

1) Špatná komunikace

Záběr pochází z utkání s Barcelonou, obě situace od sebe dělí pouhá sekunda. Na vrchním obrázku si můžete povšimnout obranné čtveřice, kterou tvoří tři stopeři a LWB Arana, Jesús Navas se ještě nestihl vrátit z útočného postavení a je daleko od Coutinha, Daniel Carrico se chystá vyrazit proti míči a nechává Coutinha o samotě. Lionel Messi si naráží míč se Luisem Suárezem, od kterého byli Kjaer i Gómez daleko a nechali ho míč narazit zpět Messimu, jenž byl bráněn třemi hráči, i to ale bylo málo.
Na situaci o sekundu později můžete vidět, že Messi si míč převzal a adresuje ho Coutinhovi, který je sám, neboť Carrico vystoupil, míč nezískal a Navas Coutinha nestihl. Další možností je, že ho nechával v ofsajdové pasti, protože vystoupil i Kjaer a nahrávka by mířila do ofsajdu, ale na druhé straně se zapomněl Gómez a Arana, a tak je Coutinho sám a střílí vedoucí branku. 
Na této konkrétní situaci můžeme tedy najít několik chyb – 1) pomalý návrat Navase, 2) špatná komunikace mezi ním a Carricem o převzetí Coutinha, 3) Špatné postavení Arany a Gómeze, kteří zrušili potenciální ofsajd. Nutno brát v potaz, že situaci udělal z 90% Messi…

Nyní si ukážeme naopak dobrou komunikaci a úspěšně zvládnutou ofsajdovou past.
Navas vystoupil, aby mohl lépe napadat, Sevilla se tedy dostala do rozestavení 4-4-2. Navas svým dobrým postavením nutí Sergia Ramose, aby nahrál do křídla, nebo nakopl míč na Mariana Díaze na hrot. Výborným pohybem se přidává i Sarabia, který taktéž zamezuje, aby se míč dostal k Tonimu Kroosovi, který stojí u středového kruhu, i ke Casemirovi. Ramos se tedy rozhodne nakopnout míč na Mariana, který je ale vystaven do ofsajdu.
Messi adresuje přihrávku Coutinhovi, který si naběhl z levého křídla. Navas opět výš než obranná trojice, ke které se zase přidal Arana. Carrico se rozhodl Coutinha nebránit a místo toho jej vystavil do ofsajdu, zbylí tři obránci komunikovali výborně a pískal se ofsajd.

2) Napadání

Sevilla napadala vysoko rozehrávku Barcelony, při této příležitosti hrála v rozestavení 3-3-4, kdy vzadu zůstali tři stopeři, před nimi byl Banega, na krajích křídelní obránci a nejvýše se vysunuli dva střední záložníci a útočníci se přesunuli na kraj vápna. Můžete si povšimnout, že na spodním obrázku jsou hráči téměř v identických místech. Barcelona se s vysokým napadáním ale většinou vypořádala bez obtíží a naopak využívala bránění Sevilly, která bránila tři útočníky Barcelony stejným počtem obránců.


Výše můžeme vidět důsledky vysokého napadání a riskantního bránění. Barcelona házela aut na pravé straně, míč se přenesl na Albu, kterého napadal Navas, Alba směřoval přihrávku na Luise Suáreze, Carrico vystoupil, nedostal se k ní. 
Vznikla situace 3 na 2, kterou ale Barcelona nevyužila.

Sevilla také napadá vysoko při autech soupeře, kdy je velká šance zisku míče. Při normální hře se hráči soustředí na napadání pouze v rámci sekund po ztrátě míče, pokud neuspějí, stahují se do bloku.


3) 4-4-2 při bránění

Zde můžeme vidět příklad bránění v rozestavení 4-4-2, Navas vystoupil proti Marcelovi, který je v držení míče, André Silva brání Luku Modriće, Sarabia Kroose, Carrico Marca Asensia a Gómez Karima Benzemu. Arana s Vázquezem nechávají správně oba krajní hráče volné a stahují se do středu, aby nevznikla velká mezera. V případě přesunu míče na pravou stranu by měli dostatečný čas se k hráčům přesunout, stejně tak by se posunuli i ostatní hráči Sevilly a naopak by nechali volnou svou pravou stranu.
Další příklad 4-4-2, obranná trojice doplněna o Aranu, tentokrát již blíže, naopak Gabriel Mercado je daleko od Carrica, což je zapříčiněno tím, že nechce nechat prostor Coutinhovi. V záloze doplněné o Navase je obrovská mezera mezi Banegou a Vázquezem, Sergio Busquets tak může v klidu převzít míč, který by také mohl dostat Ivan Rakitić. V tomto případě Barcelona nevyužila rozestup mezi stopery.
Naopak na situaci ze zápasu s Realem můžeme vidět, že je Carrico daleko od Kjaera, stejně tak Banega od Sarabie, Kroos situace využívá a přihrává do mezery na nabíhajícího Garetha Balea.  

4) Přebírání hráčů

Velice důležité při změnách rozestavení je přebírání hráčů. Při vystupování křídelních obránců jejich hráče převezme krajní stoper, pokud je hráč ve statické pozici. V případě, že hráč přečísluje tým ze zálohy, přebírá jej krajní střední záložník.
Příklad přebrání hráče krajním stoperem. Navas je vysunut, aby mohl napadat případnou přihrávku na Marcela, Asensia tak přebírá Carrico. Sevilla v tuto chvílí hrála 4-2-4, mimo záběr byl křídelní obránce Arana. Wissam Ben Yedder se Sarabiou hlídali Kroose, Sarabia zároveň mohl napadat i přihrávku na Marcela, kterého napadal i Navas.
Na situaci o pár sekund později můžete vidět Navase zpět na svém místě, bránícího opět Asensia.
Sevilla je v této chvíli v rozestavení 5-3-2. Raphael Varane směřuje přihrávku na Modriće, k tomu se vysunuje Arana, nechává volného Benzemu, ke kterému ihned přistupuje Gómez. Rozestavení se tak bleskově změní na 4-4-2.
Další příklad, tentokrát zápas s Valladolidem. Místo Arany hraje na LWB Sergio Escudero, který se vysouvá napadat hráče, na kterého míří přihrávka. Gómez bleskově přistupuje k útočníkovi Valladolidu, který si nabíhá pro případnou další přihrávku. Můžete si také povšimnout ruky Banegy, kterou ukazuje Gómezovi, koho obsadit. (Dirigování hry je jenom jedna z mnoha silných stránek argentinského záložníka, má také nejvíc odebraných míčů z celého týmu – 2,7 na zápas). Rozestavení se opět díky jedné rychlé změně mění na 4-4-2.
Na této situaci můžete vidět druhý příklad - přebrání hráče krajním středním záložníkem, v tomto případě jim byl Sarabia. Arana vystoupil proti Nachovi, který má míč a Sarabia pokryl náběh Modriće. Hlouběji se zatáhl útočník Silva.
Opět stejná situace, Arana napadal Nélsona Semeda, který měl míč, Rakitić si naběhl do prostoru uvolněného Aranou, ale skvěle jej pokryl Vázquez. Na těch to situacích můžete vidět, jak se systém Sevilly prolíná a jak jsou hráči schopni zaskočit a prohodit si pozice.
Nejlépe dokumentuje prolínavost hráčů a schopnost za sebe zaskočit tento záběr. Vázquez vysunut na hrot, Silva se zatáhl místo něj do zálohy, Gómez na krajním obránci, Arana mimo záběr, Banega místo Gómeze na stoperu.

5) Obranný blok 5-3-2

Na závěr jev, který je často k vidění a je typickým pro bránění Sevilly. Sevilla vede doma proti Valladolidu, všech 11 hráčů je za míčem, Ben Yedder napadá hráče s míčem, míč získá a Sevilla ihned vyráží do protiútoku. Můžete také vidět Banegu nalevo, kde hrává v případě, že je v sestavě Roque Mesa, který hrává více centrální pozici.

V následujících dnech se můžete těšit na analýzu útočné fáze hry Sevilly.

Komentáře

Oblíbené příspěvky