Vamos mi Sevilla | část třetí
Ofenzivní fáze 1/2
„Pan Banega je
klíčovým hráčem Sevilly, bez problémů zvládne i tři žongly“
Sevilla hraje
nejčastěji 2 rozestavení, 3-5-2 a 3-1-4-2. Obě rozestavení jsou variabilní a záleží tak na aktuální poloze
křídelních obránců, kteří pokrývají celou lajnu, jak je budeme interpretovat.
Největší rozdíl v těchto rozestaveních je ten, že v 3-5-2 hraje
centrální pozici, nejblíže stoperům, Éver Banega a je tak nejvíce zodpovědný za
rozehrávku, jakož i za odebírání míčů. Na druhou stranu, při 3-1-4-2, které se
hraje téměř vždy, když hraje Roque Mesa, hraje tuto pozici tento španělský
středopolař. Banega je pro Sevillu klíčový hráč a celá rozehrávka stojí na něm.
Když se mu nedaří, má to Sevilla o poznání těžší. Dokáže řídit celou hru, sbíhá
si pro míče a poté je distribuuje. Je neskutečně inteligentní, ví, kdy zrychlit
hru, a kdy ji naopak zpomalit. Zahrává téměř všechny standartní situace,
protože má výbornou kopací techniku. Dokáže zahrát dlouhý pas, jakož i krátký.
V jejich odebírání patří ke špičce celé španělské ligy.
Roque Mesa je
defenzivnějším hráčem a k jeho přednostem patří hlavně vyhrávání soubojů.
Nepokouší se o žádné riskantní přihrávky, nejčastěji předá míč nejbližšímu
hráči, o tom také vypovídá jejich vysoká úspěšnost 92,9 %. Pokouší se
v průměru o 1,7 dlouhých míčů za zápas, Banega o 5,9. Mesa má 0,4
klíčových přihrávek za zápas, Banega 2,1. Kupodivu je Banega lepší i
v odebírání míče, za zápas 2,7, Mesa 0,8. Všechny tyto
faktory ukazují, že je Banega pro mužstvo mnohem platnějším hráčem a pokud je
kvůli Mesově přítomnosti posunut výš, hra Sevilly spíše trpí.
Nyní si tohle, ale
i mnohem více, ukážeme na grafickém znázornění, a poté i na snímcích ze zápasů.
Sevilla nastoupila proti Realu v rozestavení 3-5-2, ale
jak můžeme vidět z průměrného postavení hráčů, bylo to spíše 3-4-1-2, ve kterém
Pablo Sarabia tvořil spojku mezi zálohou a útokem. Sevilla měla v zápase držení
míče pouze 40 %, což vystihuje snahu Sevilly hrávat v bloku a spoléhat na
protiútoky. To se nejlépe daří proti týmů, které chtějí držet míč a hrát
aktivně, což Real splňoval. Křídelní obránci Arana s Navasem skvěle roztahovali
hřiště a dávali svým spoluhráčům možnost jim téměř kdykoli přihrát, neboť
soupeř hrál spíše úzce a nechával je neobsazené.
Další zajímavou věcí, kterou
můžeme vyčíst, je malá četnost přihrávek mezi stopery. Toto je také další z
hlavních rysů hry Sevilly. K přihrávkám mezi stopery dochází minimálně, nejvíce
k nim dochází v zápasech se slabšími celky, které hrají více defenzivně a
Sevilla tak musí více držet míč a snažit se překonat blok soupeře.
Tomáš Vaclík,
který patří mezi brankáře se slabší hrou nohama, rozehrává nejčastěji rychle na
Banegu, který si sbíhá pro míč, nebo nahraje stoperovi, který míč ale co
nejrychleji přihraje právě Banegovi, či nakopne dopředu. Další oblíbenou
rozehrávkou je dlouhý odkop na Andrého Silvu, který se jej snaží prodloužit na
druhého útočníka, nejčastěji Wissama Ben Yeddera. Sevilla se téměř nikdy
nesnaží rozehrát na stopery a poté zakládat pomale hru odzadu. Naopak. Sevilla
hraje v rychlém tempu a snaží se co nejrychleji dostat míč do vápna. Jak můžete
vidět, Banega je středobodem, o kterého se celá hra opírá.
Další ukázka je ze zápasu proti Alavésu.
(Vzpomínáte na Alavés?) V tomto zápasu nastoupil Mesa a Banega byl tak
odsunut ze svého oblíbeného středu více vlevo. I přesto si udržel pozici
hlavního rozehrávače, avšak utrpěla tím pravá strana. Můžete si povšimnout, že
nejvíce dotyků a přihrávek se odehrálo mezi hráči z levé strany.
To je
způsobeno třemi faktory:1) Banega na LCM, 2) zranění Navase i Vidala, kteří
obvykle hrají na RWB, 3) Gabriel Mercado, který nastoupil na RWB, je primárně stoper, nikoli křídelní obránce, takže směrem dopředu není tak kvalitní. V průběhu
zápasu Mercada vystřídal Quincy Promes, který je ofenzivní záložník, ale
zaskočil na RWB. V porovnání s obrázkem ze zápasu s Realem si
můžete všimnout, že chyběl Sarabia, který je za normálních okolností
nejofenzivnějším ze záložníků a hraje nejvýše. Nyní chyběl a záloha tak byla od
útoku odříznuta. Banega i Vázquez nejsou tak ofenzivní a Mesa hrál před
stopery, takže Seville chyběl záložník, který by byl schopen hrát pod hroty a
vázat na sebe obránce soupeře, o to to měla obrana Alavésu jednodušší. Nejčastější
formou rozehrávky byl opět dlouhý výkop Vaclíka na Silvu. Nyní již ke konkrétním situacím.
Příklad z utkání proti Barceloně, která
v tomto okamžiků nenapadá vysoko, čehož využil Banega a sběhl si pro míč.
Vaclík rychle rozehrál a Banega má nyní více možností, jak rozehrát. Nejméně
riskantní by bylo nahrát Gómezovi nebo Aranovi, u dalších přihrávek je velká
šance, že by byly zachyceny hráči soupeře. Další možností je, že Banega vyveze
míč, neboť má před sebou odkrytý velký prostor.
Banega zvolil poslední možnost, s míčem
se posunul vpřed a adresuje přihrávku Silvovi, který si výborně sběhl mezi
řady. Banega mohl zvolit opět jednodušší
možnosti – přihrávky Carricovi nebo Aranovi, místo toho našel riskantním pasem
Silvu, se kterým nikdo nevystoupil a on tak dostal šanci si míč zpracovat. Po
zpracování míče se tak může ihned vydat Silva do útoku podporován čtveřicí
spoluhráčů. Díky jedné vertikální přihrávce vyřadil Banega šest hráčů Barcelony,
celou záložní řadu a útok, ze hry a během čtyř sekund se dostala Sevilla
z vlastního vápna do skvěle rozjeté šance.
Za 13 sekund se dostala Sevilla
z vlastního vápna k vápnu Barcelony, která má za míčem pět hráčů,
stejný počet má i Sevilla. Celá tato akce dokonale vykresluje herní styl
Sevilly. Rychlá rozehrávka, vertikální přihrávky a snaha dostat se co
nejrychleji a nejjednodušeji k bráně soupeře.
Situace ze druhého poločasu, Banega si sběhl
pro přihrávku k Vaclíkovi, míč vyvezl a následně jej opět riskantní
vertikální přihrávkou přihrál, tentokráte Vázquezovi, který si zaběhl za
záložníky Barcelony. Jedna přihrávka a stejný výsledek – šest vyřazených hráčů.
Ukázka toho, že i stopeři Sevilly jsou dobří
na míči – Carrico má vedle sebe volného Mercada, kterému by mohl adresovat
přihrávku, ale on místo toho volí kolmou přihrávku na Vázqueze, kterou urychlí
kombinaci svého týmu, který náhle zrychlí tempo a vydává se směrem k bráně
soupeře.
2) Role
Tomáše Vaclíka při rozehrávce
Nejčastější užívané rozehrávky od Tomáše
Vaclíka jsou dvě:
I) rychlá rozehrávka na krátko na Banegu
Sevilla i při rozehrávce plní své základní
návyky. Rychlé tempo; nejjednodušší řešení; snaha co nejrychleji překonat
obranné řady soupeře. Proto Vaclík téměř nerozehrává na stopery, ale buď na
záložníky(nejčastěji Banega), kteří s míčem ihned driblují dopředu, nebo
přímo na útočníky. Výše záběr ze zápasu s Alavésem, níže s Realem
Madrid.
II) Dlouhý nákop na hrot, nejčastěji na Silvu
Banega je pokryt, i přesto má ale český
brankář možnosti pro rozehrávku na krátko. Nabízí se možnost dát míč stoperům,
či nalevo na Aranu. Vaclík ale volí dlouhý nákop na Silvu, který se snaží míč
zpracovat či prodloužit na Ben Yeddera. Silva je v soubojích často úspěšný
a Sevilla pak může zakládat útok z poloviny hřiště.
Nejčastější varianta odkopů - v úvodní fázi je Silva výše než Ben Yedder, ale když se míč dostane do vzduchu, Silva se stahuje níž a Ben Yedder zabíhá za něj.
3) Éver Banega
Nyní si ukážeme nepostradatelnost tohoto
argentinského hráče pro hru andaluského týmu.
Záběr je ze zápasu proti Valladolidu, kdy
nastoupil i Mesa a Sevilla hrála 3-1-4-2. U míče je Gómez, který má na výběr
více možností, dva stopeři jsou volní, taktéž i Banega, který si odbíhá od
bránících hráčů, čehož ale Gómez využívá a vydává se do mezery ve středu hřiště
vytvořenou výborným pohybem Banegovým.
Opět
téměř identická situace. Gómez u míče, ve středu hřiště pouze jeden hráč
sevillských, který obklopen hráči soupeře. Ve vysunutější pozici je pak
Sarabia. Mesa je schován za hráčem, nabízí se možnost nahrát doleva na
Escudera, dozadu na Carrica, či Kjaera, který je mimo záběr. Další možností je
potom křižný pas na Vidala. Díky aktivitě a chytrosti Banegy, který
s sebou odtáhne dva hráče, se ale naskytne další možnost a to přihrávka,
jak jinak než vertikální, na Silvu.
Nyní vidíme výsledek. Banega vytvořil prostor
pro přihrávku, Silva si pro ni sběhl. Opět se pomocí jedné přihrávky překonala
celá záložní řada soupeře. Za zmínku také stojí, že když má míč krajní stoper
na levé straně (ve většině zápasů Gómez), levý křídelní obránce je zataženější
a dostupný pro krátkou přihrávku, naopak křídelní obránce na opačné straně je
vysunutý na křídle a nabízí možnost pro dlouhý křižný pas.
Dalším
příkladem jeho výborné hry bez míče je dirigování spoluhráčů. Na tomto
konkrétním příkladu ukazuje, kam má Carrico rozehrát. Tento jev je
k vidění téměř vždy při rozehrávce, pokud není on sám u míče.
Za
zmínku také stojí jeho neustálá snaha být k dispozici pro přihrávku. Výše
ho vidíte u míče, oba křídelní obránci jsou vysunutí, k přihrávce se
nabízí stopeři. Mimo záběr je další stoper Gómez. Útočníci jsou velice blízko u
sebe, Sarabia je nejvýše ze záložníků a drží se středu hřiště.
Když se přeneseme do záběru o 7 sekund později, můžeme
vidět, jak se situace změnila. Míč se pomocí stoperů přesouvá na pravou stranu,
Banega s Vázquezem si prohodili místa a Argentinec se španělským pasem je
nyní vpravo a nabízí se potenciální přihrávce. Argentinec s italským pasem
se drží levé strany. Carrico směřuje míč na Navase, který se stáhl pro
přihrávku níže, a na jeho místo na křídle se přesunul Sarabia.
Výše
můžeme vidět opět výměnu pozic v záloze, Vázquez kombinuje s Mesou,
Banega se nezapojuje.
Míč se
dostal na levou stranu hřiště a Vázquez nabíhá k přihrávce, naopak Banega
se přesunul na pravou stranu. V tomto zápase nehrál zraněný Navas a jeho
náhrada Mercado není tak ofenzivní, můžete vidět, že zůstává na půlce hřiště.
Kdyby byl na hřišti Navas, byl by mnohem výše a Gómez by tak měl možnost zahrát
dlouhý křižný pas a přenést hru.
Druhá část mapující útočnou fázi bude k dispozici v následujících dnech.
Komentáře
Okomentovat